Dag 1 Meertour: WTC De Amstel zet zich schrap

De ploegleider had gezegd dat ze om 14.00 moesten verzamelen bij de start in Slootdorp, want daar had hij om 14.30 uur de ploegleidersvergadering. Maar daar aangekomen trof de ploegleider behalve de bouwers van het podium niemand. Nadat de renners hadden gebeld met de vraag waar hij bleef, racete hij snel naar de permanence in Wieringerwaard. Maar de permanence was in Wieringerwerf. En niet in de Tasmanstraat maar in de Dr. Tamsmalaan. Dus met met de stress in zijn uitgebrande hoofd en met lege startformulieren zag hij om 14.50 uur de vergadering leeglopen. Hij besloot maar achter de renners aan te rijden voor meer informatie. Opnieuw in Slootdorp kon via een andere verdwaalde ploegleider toch nog de startformulieren bij de organisatie worden afgeleverd. Veel drukte om niets.

 
De proloog
Er zijn vele manieren om je voor te bereiden op een proloog, maar grofweg zijn er twee categoriën te onderscheiden: Op de tacx of niet op de tacx. Iedereen reed met opzetstuurtje (belangrijkste attribuut voor tijdrijden), er waren dichte achterwielen gehuurd en een drietal echte tijdritfietsen, waarvan één gehuurd.
Uitslag proloog (3,1 km): 19e Caspar Hermans, in een tijd van 3.49.30 op 12 seconden van winnaar, 52e Pierre Deen op ‘21, 58e Michiel Verpuij, op ‘23, 64e Roel Gerritsen op ‘23, 65e Joos Francke op ‘24, 92e Joost Mouris op ‘29, 110e Ronald de Waal op ‘33 en 124ste Simon Polstra op ‘39.
Samengevat: Je moet op een tacx inrijden want dat deden de drie snelste Amstelrenners. De gehuurde tijdritfiets van Ronald de Waal is een rotding. De mechanieker moet aan de bak.
Ploegenklassement:
WTC De Amstel1, met Pierre Deen, Roel Gerritsen, Caspar Hermans en Joost Mouris, 10e.
WTC De Amstel2, met Joos Francke, Simon Polstra, Michiel Verspuij en Ronald de Waal, 27e.

 
1e etappe Slootdorp – Slootdorp
In de Wieringermeer staan overal windmolens omdat het er altijd waait. En daarom worden er koersen georganiseerd in de Wieringermeer. Dus rijdt je op de kant, je wordt gelost, je komt terug. Je rijdt in een groepje achter het peloton, je ligt op de straat. Hangen, wurgen en gewurgd worden. Het klinkt raar, maar achterin wordt het hardst gefietst. En als je goed bent rijdt je voor in het peloton en wordt je niet zo moe en wordt je niet gelost.

 
Na 6 km werd de koers stil gelegd. Er lagen 40 renners op het alfalt, waaronder Roel Gerritsen. Met krom voorwiel maar zonder erg. Nadat iedereen van nieuw materiaal was voorzien en de wonden verbonden volgde de grote afvalrace. Van de 140 gestarte renners eindigden er 83 in het peloton. 44km/u gemiddeld. Voor Ronald de Waal was het zijn eerste rit in lijn, het ligt hem beter dan een proloog , want hij finishte als eerste Amstelrenner als 17e. Op de vraag hoe hij zo goed voorin reed was zijn antwoord: “Veel angsten overwinnen”. Oef! Dat is het dus.

 
Maar niet voor Simon Polstra, die moest in de laatste 10 km de rol laten en kwam op 1,41 over de meet. Michiel Verspuij had vroeg in de koers zijn kruit verschoten in aanvankelijk geslaagde achtervolging op het peloton. Hij moest op zo’n rotstuk met de wind in de rug lossen en kwam op 3,41 in de derde groep, met een gehavende Brian Burggraaf, binnen. Uitslag 1e etappe.

 
Algemeen klassement: 18e Caspar Hermans, 35e Pierre Deen, 44e Roel Gerritsen, 45e Joos Francke, 64e Joost Mouris, 74e Ronald de Waal, 93e Simon Polstra, 114e Michiel Verspuij.

 
Ploegenklassement:
WTC De Amstel1: 7e. Met Pierre Deen, Roel Gerritsen, Caspar Hermans en Joost Mouris.
WTC De Amstel2: 19e. Met Joos Francke, Simon Polstra, Michiel Verspuij en Ronald de Waal.

 
(En dan waren er nog Roel Mouris en Coen Emmer. Zij rijden respectievelijk voor Dakraam.nl en Catharinehoeve/ Univé – De Amstel moet ook maar eens sponsoren gaan regelen -. Ze reden beiden een dramatische proloog, zie hier de uitslagen. Coen Emmer reed gewoon in het peloton, schijnbaar zonder moeite, Roel eindigde bij Michiel Verspuij in de 3e groep, gesloopt.

4 gedachten over “Dag 1 Meertour: WTC De Amstel zet zich schrap

  1. Jullie verspillen gewoon teveel energie: 44 km/u rijden terwijl de winnaar van de etappe een gemiddelde scoort van 38,377 km/u. Kijk, dat is rijden met het koppie!

  2. Ja, die 38km/u is vanwege het feit dat we een kwartier wielen stonden recht te buigen en wonden te verbinden. Ja?

  3. een kwartier wachten op de kneuzen die niet kunnen sturen en zijn gevallen. wat een soft gedoe.

  4. Ronald de Waal for president>>>>>>

    Super gereden Ronald ondanks de pech

Reacties zijn gesloten.

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑