Een wielerronde organiseren. Hoe dat je dat? Interview met Jan van de Lely

Niet iedereen zal hem kennen. De man achter de rondes van Amstelveen en Nes aan de Amstel; dat is Jan van de Lely. Dit jaar laat hij ‘Amstelveen’ achter zich, en gaat zich storten op de Ronde van Nes. Want jawel, vanaf dit jaar komt, als het aan Jan ligt, Nes aan de Amstel elk jaar terug op de kalender!

Wie is Jan van de Lely en want komt er allemaal kijken bij het organiseren van een wielerronde?

Kastelein
Jan is geboren in de Tweede Wereldoorlog. Verhuisde van Amsterdam-Noord naar Ouderkerk en later naar Nes aan de Amstel. Was stuurman op de grote vaart, maar de meeste kennen hem als kastelein uit Nes. Inmiddels is Jan al wat jaartjes met pensioen. Maar als 70+ nog steeds actief op de racefiets. Jarenlang met een trimmerslicentie gereden in de regionale koersen en op dinsdagavond op het clubparcours. Kortom, hij kent de racefiets van binnen en van buiten.

Teamwork
Wanneer je Jan vraagt wat er zo leuk is aan het organiseren van een wielerronde zegt hij direct het teamwork en het spel. Je doet iets met z’n allen, iedereen doet waar hij goed in is, je kent elkaars expertise en weet wat je aan elkaar hebt. Je volgt het draaiboek, maakt afspraken, komt die na, of je geeft aan dat het niet gaat lukken. Je doet het met z’n allen en geniet er ook samen van. Het spelelement ziet Jan bijvoorbeeld in het gekonkel rondom verantwoordelijkheden voor het omleggen van een busroute. Is dat nou Connexxion of de gemeente?

Stadshart
In 2000 ging de ronde van Amstelveen van de Beneluxbaan (rondom het sportcomplex Startbaan) naar het Stadshart. Jan was erbij betrokken. Een parcours door het winkelgebied van Amstelveen zou meer publiek en sponsors moeten trekken. Maar tot eigen verbazing zorgden de wielrenners juist voor ‘overlast’. Van gedoe om over te steken, tot het belemmeren van het winkelgebied voor de winkeliers.

In 2004 verhuisde de ronde naar Westwijk. Daar gaat het er volgens Jan veel fietsvriendelijker aan toe. Van problemen zoals in het Stadshart was ging sprake meer.

Voorbereiding
Wanneer begint de voorbereiding op een wielerronde? We nemen Amstelveen als voorbeeld. In december moet het comité aan de KNWU een datum doorgeven. Inmiddels is dat een vaste datum, de zondag rond 5 mei. De meeste besprekingen van het comité gaan via de mail, maar er wordt ook nog gezamenlijk vergaderd in deze digitale tijd.

In januari volgt de vergadering over het draaiboek. Daarna worden jury, jurybus en hekken etc geregeld. Ook voor het programmaboekje wordt een planning gemaakt. De gemeente moet natuurlijk ook vergunningen afgeven voor het parcours. De contacten daar zijn goed.

De indeling van de categorieën gaat meer vanuit de club. Aan de orde komen dan vragen: hebben we voldoende Junioren, Nieuwelingen of Vrouwen om een koers te organiseren? Is een eventuele Elitekoers rendabel? Voor Amstelveen is de laatste jaren gekozen voor combinatiekoesren. In Ouderkerk is het roer omgegooid, geen Masters, maar een koppelkoers met lokale ‘wielerhelden’.

De functie van Jan binnen het comité is voorzitten, coördineren en delegeren. Voordeel van zijn pensionaat is dat hij gemakkelijk overdag contacten en afspraken kan maken. Daar heeft hij de afgelopen jaren dan ook volop van gebruikgemaakt.

Nes
Vorig jaar dreigde de Ronde van Nes ter ziele te gaan. Jan zag het aankomen en trok aan de ‘(nood)rem’. De supportersclub werd niet opgeheven en de wielerronde kreeg dit jaar een doorstart. Alles loopt nu ook heel goed. Wegafzetting vanaf zeven tot negen uur? Geen problemen of klachten. Kortom, een dorp met een wielerhart.

Brandjes blussen
Ging er dan nooit iets bijna mis? Jan geeft toe dat hij al heel wat ‘brandjes’ heeft moeten blussen. Waar zijn de heken, is dat geregeld? Waar halen we zo snel nog juryleden vandaan? Hé, waar is de rondemiss gebleven? Het leken onoplosbare problemen, maar telkens kwam het weer goed. Dankzij een uitstekend organisatiecomité.

Tot slot. Nieuw dit jaar was het de Amstelrondeskrant. Een krant voor en over de wielerronde van Nes, Ouderkerk en Amstelveen. Even had Jan zijn twijfels. Hoe past dat in onze communicatie? Maar al heel snel zag hij dat het een heel goed uitgedacht initiatief was!

Reacties zijn gesloten.

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑