Een week voor de start van het nationale crossseizoen in Dordrecht is de VVZBDA (Veldrijders Verenigen Zich Bij De Amstel) ernstig in verlegenheid gebracht door het rapport dat de Algemene Rekenkamer heeft opgesteld naar aanleiding van het voornemen van een aantal prominente leden om 37 wielsets aan te schaffen.
De Algemene Rekenkamer stelt in een donderdag verschenen evaluatie van het plan tot aankoop: ‘De leden van de VVZBDA zijn te positief over de betaalbaarheid van de 37 wielsets die ze willen kopen. Er is geen garantie dat de wielsets niet alsnog duurder worden dan begroot’.
Ook is onzeker of de wielen altijd inzetbaar zijn voor regionale en (inter)nationale wedstrijden. De Rekenkamer is uiterst terughoudend. ‘De stelligheid waarmee de VVZBDA beweert dat er voldoende wielen zijn om wedstrijden te rijden én trainingen uit te voeren, onderschrijven wij niet’, zegt Rekenkamerpresident Saskia Stuiveling.
De VVZBDA heeft volgens haar ‘slecht gecommuniceerd’ dat straks maximaal drie of vier van de 37 wielsets inzetbaar zijn voor wedstrijden. In het dinsdag gepresenteerde ‘Plan van aanschaf’ heeft de VVZBDA niet alle trainingsuren van de leden meegerekend. Door de trainingen zijn de aan te schaffen wielsets lang niet altijd beschikbaar voor deelname aan wedstrijden.
Ook houdt de VVZBDA volgens haar onvoldoende rekening met een bedrijfsongeval met een wielset (lek, spaakbreuk).
De ambities van de VVZBDA passen al jaren niet meer bij de begroting, oordeelt de Rekenkamer nu. ‘De financiële onderbouwing (…) is niet geheel sluitend en beperkt houdbaar.’
Gevraagd naar een reactie reageert VVZBDA-renner Van Herwijnen geprikkeld: “Het is een publiek geheim dat de rekenkamer sinds jaar en dag geïnfiltreerd is door baanrenners. Die draaien jaar in jaar uit hun rondjes van amper 200 meter en snappen niets van het verschil tussen een band van 32 en één van 33 mm en hebben geen idee wanneer je een Grifo verkiest boven een Fango. Om over het subtiele verschil tussen een bandenspanning van 1.8 en 1.9 bar maar te zwijgen! Die baanrenner rijden altijd op 8 of 9 bar, liefst 10. Heel ordinair”.
Van Herwijnen vervolgt zijn tirade: “Ik heb overlegd met Van Hoeijen en Gerritsen, maar wij blijven bij ons voornemen en we hebben alle drie onze order voor de 37 wielsets al geplaatst. We denken daarmee voldoende materiaal te hebben om zowel in de ACC als in de nationale wedstrijden vooraan te rijden. Een belangrijk deel van de wielen is zelfs al geleverd. We hebben keiharde afspraken gemaakt met de leverancier dat alles voor as. zondag (Dordrecht) beschikbaar is, voorzien van alle mogelijke tubes”.
Beste zandhappers en modderploeteraars,
Ongetwijfeld is het een hele schok voor jullie, maar jullie bandenheld A. Dugast heeft inmiddels ook het baanwielrennen ontdekt. Op de site van Dugast is het volgende te lezen, let daarbij vooral op subtiele onderscheid in bandbreedte en bandenspanning!!:
“Wedstrijdbaantube voor professioneel gebruik. Ideaal voor belangrijke wedstrijden. De speciale vezel van natuurzijde geeft een extra directe aanzet. De tube blijft heel comfortabel bij hoge bandenspanning op een wat minder gladde baan. Het latex profiel heeft slechts 15% van de dikte van een gevulkaniseerd profiel. De combinatie van een dun profiel met het ontbreken van bescherming aan de zijkanten geeft een extreem lage rolweerstand en perfecte acceleratie. De mix van latex met zijde geeft uitstekende rijeigenschappen op een gladde baan.
Gebruik van wieltassen tijdens transport is aan te raden.
Breedte: 18-20-22 mm, 28”
Bandenspanning: 9 t/m 14 bar (op een gladde baan 1 bar extra)
Gewicht (22mm): 145g
Wieltassen zijn zó gay…
Hoi Jeroen,
Een tweede René van der Gijp?
Jan nog gefeliciteerd wat een gaaf cadeau van je kinderen om je 37 wielsetjes te geven!
De communicatie gaat op dit moment letterlijk onhandig: laptop staat achter de wielen, en de smartphone valt er nu tussen….eh, ja en ze goed geholpen met kitten…
Ook best lastig om je helm even te pakken.
Met dit als voorproefje wordt het weer smullen komende winter.