Met een Arabier in de leiderstrui, het klassement nog allerminst in een definitieve plooi en wederom een gezond briesje, was het afwachten wanneer de koers dit keer zou open breken.
De ploeg van de leider (uit de Arabische Emiraten) nam vanaf de start de kop waardoor het alle schijn had van een gezapige etappe tot de finale. De nationale selectie van Oezbekistan dacht hier echter anders over. Na 10 km vonden zij het moment gekomen om de boel op de kant te trekken. Lichte chaos volgde met alle Nederlanders goed van voren. Toen de gele trui ook nog eens onderuit ging was de chaos compleet. De ene ploeg wilde wachten, de andere doorrijden. Het tempo bleef echter aanzienlijk hoog en reeds na 30 km ontplofte de boel. Dertig man maakten zich los met daarbij 5 Nederlanders. Een 90-tal kilometers in wisselende waaiersamenstelling volgden, met veel gevloek, getier, halve baan, of volledig in de zanderige berm rijdend.
Op de plaatselijke rondjes was de samenwerking echter ver te zoeken en kwam een grote groep terug. Malaya van Ruitenbeek zat daar ook bij en hij nam meteen het heft in handen om twee vluchters tot de orde te roepen. In de op één na laatste ronde sprong Patrick Bos attent mee met een groepje, waardoor de rest in een zetel zat. Pas in de laatste ronde werd dit viertal tot de orde geroepen, terwijl op dat moment Koos lek reed.
Aangezien de mechaniekers van dienst al bij de finish waren geposteerd mocht Jos het klusje in zijn eentje klaren. Gelukkig was het euvel snel verholpen en kon de achtervolging worden ingezet met nog een kilometer of 8 te gaan. Een slinger van de auto bracht Koos terug naar de derde waaier, vooraan werd namelijk vol gas gegeven om de nummer 2 van het klassement op achterstand te rijden. Patrick Kos en Lars wachtten en gedrieën werd de achtervolging voortgezet. In de laatste twee kilometer wisten ze aan te sluiten bij de 2e groep met daarin Patrick Bos die vooraan helaas niet meer kon aanhaken.
De laatste kopbeurt van Lars tot diep in de laatste kilometer kwam ver, maar niet ver genoeg. Op 500 meer van de streep kwam Koos op kop met Bos in zijn wiel. De voorste groep bleef echter net buiten bereik en Patrick zat tegen de kramp aan waardoor er helaas geen korte dagklassering in zat. De leider (die de hele koers geïsoleerd voorin zat) wist wederom de sprint te winnen en zijn voorsprong verder uit te bouwen. Koos zakt naar plek 4 terwijl Patrick op plek 6, blijft maar zijn achterstand vergroot ziet.
Morgen volgt nog een etappe, zoals elke dag met een lengte van 120 km, maar ditmaal over omloopjes. Met een voorspelling van windkracht 5 (in tegenstelling tot 2-3 de afgelopen dagen) belooft het wederom een slagveld te worden.