In het jaar van het WK in Valkenburg (2012) is de KNWU gestart met organiseren van een ploegentijdritcompetititie. Dat jaar was de finale vanzelfspekend in de week van en op het parkoers van het WK. Deze traditie is voortgezet. In het hele land zijn er voorrondes en de finale is gekoppeld aan de tijdritdag van de Eneco tour. Judith van Maanen en Lotte Terwindt (WTC De Amstel) maakten een ploeg. Lees hieronder het resultaat.
De vraag die ons verdeeld hield was of we met een tweede plek nu een beetje winnaar waren omdat we een podiumplek hadden of dat we gewoonweg hadden verloren omdat we geen Nederlands kampioen TTT waren geworden.
In maart kondigde de KNWU het NK ploegentijdrit voor Amateurs aan. Deze zou worden verreden tijdens de Eneco tour. Voorafgaand moesten we ons kwalificeren. De kwalificatie werd verreden op het Circuit van Zandvoort. En eigenlijk was dat al aanleiding genoeg voor ons om mee te doen. Want hoe vet is dat, een ploegentijdrit op het circuit!
Met vier dames hebben we een ploeg gevormd: Lutske Lodewijk, Nicolien Luijstenburg, Lotte Terwindt en Judith van Maanen. Na een aantal trainingen waren we klaar voor de kwalificatiewedstrijd: het winderige parcours op Zandvoort was van ons. We were ready to rumble and so we did. Goede communicatie, snel formeren, kort draaien en een ijzersterke Lot maakten dat we de tijdrit wonnen. Deze Amateurs hadden de Elite –want die reden ook vrolijk mee- maar mooi achter zich gelaten en daar waren we beretrots op. We waren klaar voor de finale.
Op 13 augustus reisden we dan ook af naar Breda. Van de club hadden we een paar snelpakken kunnen lenen, dus we zagen er aardig profi uit. Tactisch gezien was dat een goede zet. Achteraf kregen we te horen dat we de concurrentie aardig hadden geïmponeerd met alleen al het dragen van deze pakken. Ook voor onze spirit hielp het. We voelden ons beresterk.
Het parcours was lekker breed. Her en der wat winderige stukken, maar dat mocht de pret niet drukken want we hadden er vertrouwen in. En dat maakte dat we een prachtige tijdrit reden: na de start formeerden we snel in een geoliede machine en dreven de snelheid steeds verder op. Compact op elkaar rijden, elkaar goed in de gaten houden en vooral GAAAAN. Het resultaat was een tweede plek.
Als er volgend jaar ook met opzetsturen en dichte achterwielen wordt gereden is het NK TTT natuurlijk helemaal een kat in het bakkie!