Drie maal top-10 op het NCK

De vijf Amstel-treinen hebben zondag sterk gereden op het NCK in Dronten. Drie teams in de top-10, een 3e plaats in het overall klassement en veel verhalen. In elke trein gebeurde er eigenlijk wel wat waardoor er toch nog wel wat verbeterpunten te halen waren. Een verslag van een dagje afzien in de ploegentijdrit.

Het parcours
De laatste jaren verandert er nog wel eens wat qua parcours en entourage. Na een aantal jaren in het centrum, daarna bij Flevonice en bij de (oude)ijsbaan van Dronten, werd er nu gestart bij een grote manege, waarna enkele kilometers verderop gefinisht werd. Nadeel: wat sfeerloos en niet compact. Voordeel: het parcours was er wel op vooruit gegaan met vele rechte polderwegen….en een toenemende zuidoostenwind. De Amstel had het verder goed voor elkaar, want precies náást het startpodium werd het Amstel-kampement opgetrokken. Daar werd getacxt, nerveus gedaan voor de start en nagepraat.

Jeugd: plek 8
De Jeugd deed het met de Ivakhovjes, Max Baars en Judah Gunnink. Het doel was top-5, maar dat zat er toch niet helemaal in. Judah deed wat hij kon maar moest op een stuk zijwind de anderen laten gaan. Toen was het doorharken met zijn drieën. Nikolai, Max en Grigori reden als een goed werkende machine. In 32.09 snelden ze naar de streep. 8e, net achter Het Snelle Wiel en net voor Hoorn. DTS was de verrassende winnaar.

Junioren: 10e en 20e
De Amstel had dit jaar een primeur. In de B-klasse (Nieuwelingen/Junioren) reden maar liefst twee ploegen. Twee keer vijf man aan de start dus. Vooral de “A” ploeg had er goed voor getraind, en de “B” ploeg was een beetje een last minute actie, maar mooi dat ze er waren. Al was het maar voor de ervaring en om elkaar mentale steun te geven. En dat was voor sommigen nodig. Een enkeling die iets te vroeg loste, maar vooral voor Tyler Eyk die na vijf meter bij het afrijden van het startpodium zijn ketting eraf reed….en zijn maten weg zag rijden. DNF, of eigenlijk DNS?
Hoe dan ook: de beste Juniorenploeg streed door met Samuel Gunnink op zijn gewone fiets (!), Maurits Buiter, Jesse den Otter en Fabio Valerio. En het ging eigenlijk best goed: een mooie 10e plaats in 49.24. Vooruit, de top-5 was ruim uit beeld, maar dan had er qua materiaal nog wel een schepje bovenop gemoeten (en niet met vier man rijden).
De tweede Juniorenploeg eindigde op de 20e plaats. Hugo, Quinten, Phaeroun, Simon en Davin streden ook met ongelijke wapens qua materiaal, maar als teambuilding was het een prima tocht.

Dames: geen titelprolongatie wel goed
De Amsteldames hadden behoorlijk consequent getraind en dan is het afwachten of het tot een topresultaat leidt. Zonder de zusjes Markus (maar mét coach René) streden Anne van Berkel, Renée van Hout, Rosan Koper, Marike Veldhuis en Amber Kraak (net terug van het WK gravel) voor wat ze waard waren. Anne kon helaas haar goede vorm van de trainingen niet doortrekken en werd op 2/3 gelost (maar reed daarna wel de meeste kilometers om de start terug te vinden). De andere vier reden goed, maar niet snel genoeg. Een zesde plaats in 51.22 was de uitslag. Nu moet gezegd worden dat de winnaars (WV Noord Holland met vier Worldtour profs) vermoedelijk heel moeilijk te kloppen zouden zijn geweest. Zij wonnen met meer dan twee minuten voorsprong op de rest.

De mannen-A-ploeg: oefenen voor volgend jaar
Zoals eerder gemeld: als De Amstel echt met haar beste renners zou komen zou een plek in de top-5 reëel zijn. Maar onze beste renners hadden bijna allen nog andere verplichtingen, dus waren het onze Amateurs die het deden. En alle credits: er is een aantal keren goed getraind, en er stond een ploeg. Helaas liep het op de dag zelf niet helemaal naar wens. Guido moest zich geblesseerd afmelden en Laurent (“ik reed het eerste kwartier 400 watt gemiddeld”) blies zich op en moest na 10 km de rol lossen. Op zich niet erg als je motoren als Koen en Joris Maarleveld en de fraai zittende Lars Ruizendaal in je ploeg hebt. Zet daar de bijter Tim Schreurs bij en je hebt een mooi team. Maar helaas had de motor van de trainingen, Joris, met een medisch probleempje te kampen. En hij was dus de vierde man….Gevolg: wachten, temporiseren, en zelfs even duwen. Dus het tempo ging er zienderogen uit. Toch wisten ze ruim 47 per uur te rijden en als 28e van de 44 teams te eindigen. Meteen werd er gesproken over een volgende keer: dat kan beter. Maar gestreden is er wel.

Overallklassement: 3e.
Van de clubs die in alle categorieën aan de start stonden werd De Amstel 3e.
Al bij al ook weer mooi om op de clubtrainingen lekker mee bezig te zijn. Qua clubtrainingen: op donderdag is de crosstraining begonnen en op 2 november is weer de eerste wegwinterduurtraining.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑