Veel wielrenners uit het Nederlandse Elite-peloton vertoefden de laatste weken in Spanje om zich voor te bereiden op het wielerseizoen. Twee Elite-renners van De Amstel hadden echter een ander plan getrokken. Koos Jeroen Kers en Lars van de Vall waren afgelopen week samen met de criteriumkoning van Nederland, Malaya van Ruitenbeek, naar Tokyo gevlogen om daar aan een criterium deel te nemen. Dit betekende dat zij twee maal 10.000 kilometer in een vliegtuig moesten afleggen om in de Japanse hoofdstad een puntenkoers over 30 kilometer te rijden. Op het eerste oog een tamelijk belachelijke onderneming, ware het niet dat dit alles deel uitmaakte van een geheel verzorgde reis. Naast de vliegreis werden door de organisatie acht dagen lang het onderkomen, eten, vervoer en persoonlijke begeleiding betaald, zodat de drie Nederlanders zich zo optimaal mogelijk voor konden bereiden op de wedstrijd.
Bij enkele mooie trainingstripjes werden de Amstelrenners afwisselend vergezeld door een Japans studentenwielerteam, een motorrijder die ze de weg wees, een busje dat achter hen aan reed en ze naar mooie bestemmingen bracht en – niet te vergeten – twee prille twintigers die ons vergezelden als persoonlijke wielergroupies. En uiteindelijk was er natuurlijk de wedstrijd. Op een dicht bij het centrum gelegen parcours met twee gigantische sportstadions op de achtergrond vond een wedstrijd plaats over 20 ronden van 1.5 kilometer. Elke twee ronden moest daarbij op het oudste en daardoor niet beste asfalt van Tokyo gesprint worden voor respectievelijk 5,3,2 en 1 punt. Voor de aanwezige Aziatische teams was dit de gewoonste zaak van de wereld terwijl de Nederlanders niet wisten wat hen te wachten stond. Toen de koers voor de circa 70 man geopend werd bleek Lars baat te hebben van zijn training op vroege uitvallen in de voorjaarscompetie bij WTC de Amstel en wist hij in de eerste twee sprints als tweede en derde over de streep te komen. Toen hij halverwege de koers van de Nederlanders de meeste punten had verzameld besloten Koos en Malaya zich in zijn dienst te stellen. Het gevolg was dat er meerdere malen een prachtig Nederlands treintje aan kop van het peloton te vinden was en Lars de nodige punten bijeen wist te rapen. Na de slotsprint waarin Lars met de derde plek nog enkele punten aan zijn totaal toevoegde, kon de slotsom opgemaakt worden. Uiteindelijk werd Lars op een volgelopen plein naar voren geroepen om op de derde trede van het podium plaats te nemen; een zeer verdienstelijk resultaat. Even later mochten ook Koos en Malaya zich naar het ereschavot begeven waar zij Lars vergezelden om de eerste prijs in het ploegenklassement in ontvangst te nemen. Een beeld dat door de vele persfotografen talloze malen werd vastgelegd.
Door dit mooie resultaat stemde het de organisatie zeer gelukkig dat zij de Nederlanders naar hun koers hadden gehaald. Ook voor de Nederlanders was dit een zeer geslaagde trip waarbij de wielerwedstrijd toch vooral als mooi intermezzo fungeerde gedurende een week in een van de grootste en fascinerende steden ter wereld.
Hoi Koos en en Lars,
Ik probeer al tijden met stokjes mijn shushi te eten, maar het vlot niet echt. Jullie kunnen mij vast en zeker wel wat tips geven.
Was het een nieuwelingen koers?
@rene Je zou het haast denken, niet alleen gezien de gemiddelde framemaat. ook de 1e finishdoorkomst doet iets dergelijks vermoeden.
http://www.youtube.com/watch?v=rnZiMtlWYAU&feature=related
als je goed kijkt is te zien dat ik de 3e valpartij overleef/veroorzaak door een kleine jap van mijn stuur te schudden.
De finish is ook mooi. Lars aan kop, Malaya en ik stoppen van achteren goed af.
http://www.youtube.com/watch?v=kEhgtF-f6Eg&feature=related
@ronny Japanese style is aan te raden boven Malaya style. Iets met duim en andere vingers. Sushi is trouwens helemaal niet lekker en in japan hebben ze gewoon bestek, so why bother..
Oké, dan blijf ik maar lekker prakken met mijn vork.